Brev:
Mad, amning og vægt
6. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Mad, amning og vægt
Hej Helen
Så er jeg tilbage igen med spørgsmål omkring lillebror og hans vægt og mad.
Siden sidst:
Lillebror har haft en periode på ca 14 dage med diarre (dog uden sygdom), så jeg valgte til sidst at tage til læge med ham. Fra han var 5 mdr. til 6 mdr. har han ikke taget et eneste gram på. Lægen anbefalede, at jeg kom til kontrolvejning efter 14 dage, og hvis det ikke var bedre, skulle han undersøges nærmere. Heldigvis holdt diarreen op en uge efter og nu er han desværre begyndt at få hård mave i stedet. Den sidste uge kom han op på det antal måltider, som du anbefaler i din bog for børn på 6 mdr.
Han spiser stadigvæk ca 0.5 del grød/mos pr. gang og vand dertil. Da vi var til kontrolvejning havde han heldigvis taget lidt på og lægen mente igen at vægten var acceptabel.
Amningen går sådan lidt op og ned. Nogle dage vil han gerne ammes lidt og andre dage er det en kamp. Jeg malker nogle gange ud og giver ham eller giver ham MME i flaske, men han tager max mellem 30-100 ml pr. gang.
Hvis jeg malker ud får jeg cirka 60 ml. ud pr. bryst.
Udviklingsmæssigt og søvnmæssigt er han stadigvæk alderssvarende og en meget aktiv baby.
Han ammes fra begge bryster kl 19/20. Her vil han sjovt nok altid gerne ammes længe. Så sover han til kl. 2-3 stykker og ammes fra det ene bryst og sover igen til kl. 5-6, hvor han ammes igen fra det andet bryst. Vi har nogle gange forsøgt at give ham en flaske kl. 23. Her spiser han også max 100 ml. og det ændrer ikke på de to andre ammetider i løbet af natten/morgnen.
Til morgenmad er han meget glad for øllebrød, og til frokost og aften får han mos/vores mad. Han er glad ved mad med smag og gider ikke alm. grød længere. Han får ligeledes frugt og frugtmos samt vand hhv. formiddag og eftermiddag. Frugtmosen blander jeg også med MME for give ham lidt mere mælk.
Nå, nu til spørgsmålet. Så vidt jeg kan se får han stadigvæk ikke nok mælk, selvom jeg følger din plan for 6 mdr. da han jo ikke drikker så meget pr. gang. Jeg kan se, at du ved 7 mdr. har skåret antal amninger ned til 4 stk., hvilket vil give ham 400 ml. i alt, hvis jeg da er heldig, at han drikker 100 ml. pr. gang og det er vel alt for lidt? Hvad gør jeg?
Kærlig hilsen
En mor