Mad, amning og vægt

6. juni 2014

Alder:
7 mdr.

Mad, amning og vægt

Hej Helen

Så er jeg tilbage igen med spørgsmål omkring lillebror og hans vægt og mad.

Siden sidst:
Lillebror har haft en periode på ca 14 dage med diarre (dog uden sygdom), så jeg valgte til sidst at tage til læge med ham. Fra han var 5 mdr. til 6 mdr. har han ikke taget et eneste gram på. Lægen anbefalede, at jeg kom til kontrolvejning efter 14 dage, og hvis det ikke var bedre, skulle han undersøges nærmere. Heldigvis holdt diarreen op en uge efter og nu er han desværre begyndt at få hård mave i stedet. Den sidste uge kom han op på det antal måltider, som du anbefaler i din bog for børn på 6 mdr.

Han spiser stadigvæk ca 0.5 del grød/mos pr. gang og vand dertil. Da vi var til kontrolvejning havde han heldigvis taget lidt på og lægen mente igen at vægten var acceptabel.

Amningen går sådan lidt op og ned. Nogle dage vil han gerne ammes lidt og andre dage er det en kamp. Jeg malker nogle gange ud og giver ham eller giver ham MME i flaske, men han tager max mellem 30-100 ml pr. gang.
Hvis jeg malker ud får jeg cirka 60 ml. ud pr. bryst.

Udviklingsmæssigt og søvnmæssigt er han ...

Annonce

... stadigvæk alderssvarende og en meget aktiv baby.

Han ammes fra begge bryster kl 19/20. Her vil han sjovt nok altid gerne ammes længe. Så sover han til kl. 2-3 stykker og ammes fra det ene bryst og sover igen til kl. 5-6, hvor han ammes igen fra det andet bryst. Vi har nogle gange forsøgt at give ham en flaske kl. 23. Her spiser han også max 100 ml. og det ændrer ikke på de to andre ammetider i løbet af natten/morgnen.

Til morgenmad er han meget glad for øllebrød, og til frokost og aften får han mos/vores mad. Han er glad ved mad med smag og gider ikke alm. grød længere. Han får ligeledes frugt og frugtmos samt vand hhv. formiddag og eftermiddag. Frugtmosen blander jeg også med MME for give ham lidt mere mælk.

Nå, nu til spørgsmålet. Så vidt jeg kan se får han stadigvæk ikke nok mælk, selvom jeg følger din plan for 6 mdr. da han jo ikke drikker så meget pr. gang. Jeg kan se, at du ved 7 mdr. har skåret antal amninger ned til 4 stk., hvilket vil give ham 400 ml. i alt, hvis jeg da er heldig, at han drikker 100 ml. pr. gang og det er vel alt for lidt? Hvad gør jeg?

Kærlig hilsen

En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge